viernes, 14 de agosto de 2009

LES COSES QUE-Y PRESTEN A FRAN





Préstame sentame na cañiquera y contemplar los llibros que s’amontonen nos estantes y dende va tiempu nel suelu. Camiento que son una especie de fetiches que me faen sentime a gustu.

Nesti espaciu, que comparto con un hámster al que-y dexo la xaula abierta pa que sienta la llibertá y el sabor de la pechuga de pavu pola que mataría, tan los llibros de Berta Piñán, a la que pudi grabar nuna cai d’Uviéu onde quedó pal recuerdu’l ruíu que faen los coches del sieglu XXI y la moda nes bolses de la compra. Nesta entrevista Berta fala del llibru Les coses que-y presten a Fran. Cuando lu compré nun pudi, como ye costume, esperar a llegar a casa. Nel autobús entamé a lleelu queriendo conocer cuáles seríen les coses que-y presten a Fran y tamién, voi ser sincera, escaecer a tolos que falen pol móvil al altu la lleva cuntando la so vida nun tresporte públicu. De primeres gustóme’l llibru coles interferencies de los suxetos reales, pero volví lleelu cuando llegué a casa.

La historia fízome sorrir pola sorpresa del final que nun voi cuntar, sinón ú ta la gracia d’escribir esto. Porque esto escríbolo pa que vayáis a la biblioteca o la llibrería y garréis el llibru siguiendo’l mio exemplu.

La narradora ye una neña que confiesa yá na primera páxina que les dos persones que más quier nel mundu son mami y Fran. A Fran, al paecer présta-y pola vida que la neña- y diga: “quiérote, quiérote muncho Fran o boberíes pol estilu”. La voz d’esta narradora fai que conozamos a esti personaxe cola descripción de lo que-y gusta facer como ye achuchar a mami y dicí-y coses guapes, baillar na alfombra de la sala, cantar cuando va en coche, cocinar coses bien riques, salir a correr pel parque…Al empar, Fran comparte estes coses cola rapacina tresmitiendo nel relatu l’amor qu’ella siente na so casa: “A veces, cuando Fran achucha a mami, yo voi y pégome a les sos piernes pa que m’abracen a min tamién”; “pon música y fai esparabes colos brazos y espatuxa como na tele y a min al final, duelme la barriga de tantísima risa que me da”; “depréndime unos cantares que, la verdá, son como raros y diferentes de los que cantamos con Mila, la profe del cole”…

Como llector vas ver un cambéu nos roles sexuales a los que tabes avezáu. Mama yá nun queda en casa col mandil puestu. Anque tamién podemos pensar que pá yá forma parte de les estadístiques del paru y de les noticies sobre la crisis nes families españoles, y, por mor d’ello, Carlota esfruta de la so compañía ensin tener que quedar nel comedor de la escuela. Pero esto nun paez que seya asina porque Fran ta mui gayoleru pa tar viviendo esta situación. Vamos pensar entós que la lliteratura infantil entama a cambiar cuando nun presenta una familia tradicional. Anque’l cuentu presenta otra forma d’entender les rellaciones familiares entovía queda muncho por facer y aceptar nuna sociedá que vive escuchando los dictámenes de la Ilesia y con prexuicios morales.

Si queremos una sociedá diferente, la lliteratura ye una ferramienta perimportante na tresmisión d’idees. Ye bono tener una bona alimentación, pero la intelixencia y l’alma tamién deben alimentase y les pallabres son una fonte de llibertá y de conocimientu.

Na última páxina col fondu coloráu y la lletra blanca pa da-y más importancia a lo que se cuenta, podemos lleer: “Si me pongo a pensar, hai munches más coses que-y presten a Fran pero lo que nun-y presta nada de nada, que lo sé yo mui bien, ye…” Lo que va enriba los puntos suspensivos ta nesta fueya y ye la clave d’esti cuentu tan guapu con ilustraciones de Lucía Bande.